Co jeść, żeby schudnąć? Kompletny przewodnik

BlogOdchudzanie

Kiedy słyszę ludzi pytających: Co jeść, żeby schudnąć? mam ochotę powiedzieć, że zabierają się za odchudzanie od du… strony. Powstrzymuję się, ponieważ kiedyś sama wierzyłam, że w tym własnie miejscu trzeba zacząć, żeby mieć trwałe efekty. Dziś wiem, że to nieprawda.

Zmiana jedzenia na zdrowe wydaje się sprawą oczywistą w procesie odchudzania. Problem polega jednak na tym, że jeżeli nie zaczniesz od pracy nad swoim sposobem myślenia nigdy nie wprowadzisz trwałych zmian żywieniowych. Może ktoś się oburza czytając to i sobie myśli: Jak to przecież znam X, która poszła do dietetyka, dostała dietę, stosowała ją i schudła. Tutaj pojawia się pytanie – czy schudła trwale? tak na zawsze? I kolejne – czy na pewno schudła dzięki diecie? Słuchałam kiedyś wywiadu z panią, która schudła wiele kilogramów i twierdziła, że to dlatego, że stosowała dietę keto. Mówiąc o swoim procesie odchudzania opowiadała jednak o tym jak to zdała sobie sprawę jak nasze społeczeństwo utożsamia jedzenie ze spotkaniami towarzyskimi, dobrą zabawą itd. Dużo mówiła o tym jak dostrzegła obecność jedzenia na każdym kroku i nauczyła się je ignorować w momencie kiedy nie była głodna. Czy ona schudła od diety keto? Z cała pewnością nie tylko od niej, bo zdrowymi produktami też można się przejadać i wtedy nie ma efektów. To jaką część tego, co jesz stanowią dobre produkty ma znaczenie, przede wszystkim dla Twojego zdrowia. Nie jest to jednak kwestią najważniejszą w kontekście odchudzania. Istnieje lista produktów, które sprawią, że na 100% schudniesz. Problem polega na tym, że każdy ma swoją subiektywną listę, którą musi odkryć.

Jak odkryć co jeść, żeby schudnąć? Poznaj koncepcję 3 rodzajów jedzenia:

  • dla Twojego zdrowia – to jedzenie, które można również nazwać super paliwem dla Ciebie. Są to produkty bogate w wartości odżywcze wspomagające prawidłowe funkcjonowanie Twojego organizmu. Jest to podzbiór ze zbioru zdrowych produktów. Uwaga – nie każdy zdrowy produkt jest Twoim jedzeniem dla zdrowia. Owsianka jest np. uważana za bardzo dobre śniadanie i wielu osobom służy ja jednak po owsiance jestem bardzo szybko głodna i nie znajduje się ona u mnie w tym rodzaju jedzenia. Suszone morele (te nie siarczkowane) też są zdrowe, ale u mnie wystarczy kilka i ból brzucha gotowy… Nie jadłam ich od 4 lat chociaż uwielbiam ich smak,
  • dla podniebienia  – to produkty, które ciężko posądzić o dobre właściwości dla naszego organizmu. Dobrze wpływają jednak na naszą psychikę i kontakty towarzyskie. W tej grupie znajdują się lody, ciasteczka, batoniki, chipsy, ale też pierogi na mące pszennej itd.
  • dla emocji – mogą tu być różne produkty, jedzenie dla emocji poznasz po tym, że jesz chociaż nie jesteś głodna. Zajadasz smutek, złość, nudę, radość. Jesz nijako bez kontroli, z przyzwyczajenia.

Co jeść żeby schudnąć?

Dążymy do modelu 90 % jedzenie dla silnika, 10 % jedzenie dla podniebienia i 0 % jedzenia emocjonalnego . Ciągle pamiętając o nadrzędnej zasadzie – jem kiedy jestem głodna/y przestaję, gdy jestem najedzona. Żeby odkryć jakie jedzenie Ci służy musisz prowadzić dzienniczek żywieniowy zapisywać w nim co jadłaś i jak się po tym czułaś, jak kształtował się Twój poziom energii, ochota na przekąszanie itd. Zapisywać kiedy czułaś się świetnie.

Nie chciałabym, żebyś poczuła się oszukana tytułem tego artykułu, dlatego poniżej podaję listę produktów, od których możesz rozpocząć testowanie tego, co Ci służy w procesie odchudzania. Chcę jednak Cię prosić, abyś pamiętała o tym, że odchudzanie zaczyna się w głowie i to nad swoją mentalnością trzeba nieustannie pracować. Jeżeli chodzi o pokarm pamiętaj, że to co jest nieprzetworzone zazwyczaj jest zdrowsze niż to gdzie do akcji wkroczył przemysł…

Co jeść na śniadanie, żeby schudnąć:

  • owsianki z owocami – generalnie uważane za bardzo dobre i syte śniadanie. Najzdrowsze oczywiście te na wodzie. Z nabiałem (którego ja osobiście jeszcze nie potrafię sobie odmówić) jest taki problem, że wszelkie badania niesponsorowane przez przemysł spożywczy wskazują na negatywny wpływ nabiału na organizm ludzki, z kolei mleko roślinne kupione w sklepie często ma dodaną jakąś formę cukru). Owoce również mają w sobie cukier zwany fruktozą, co może spowodować, że po takim śniadaniu szybko jesteśmy głodni.
  • kanapki – najlepiej wybierać chleb z innej mąki niż pszenna, bo są wówczas większe szanse zjemy mniej, a dłużej będziemy nasyceni. Po pieczywie z mąki pszennej jesteśmy raczej napchani a nie najedzeni, warto do kanapek zawsze dodawać warzywa (latem pomidory, papryki, zimą ogórki kiszone itd.) Ja często obok kanapki mam garść kapusty kiszonej 🙂
  • jogurt naturalny (bez cukru i mleka w proszku – dobry jogurt ma w składzie mleko + bakterie) z owocami i orzechami – jeżeli chcesz zrobić szybkie śniadanie to jest faworyt, bo ile zajmuje pomieszanie jogurtu z owocem i orzechami?
  • białkowo – tłuszczowe śniadanie: osobiście bardzo je lubię, ponieważ długo po nich nie jestem głodna. Najczęściej w tego typu śniadaniach można znaleźć jajko w różnych wariacjach 🙂 Jajko z awokado, jajecznica z odrobiną boczku i sałatką itp.
  • moje ulubione: kanapka z awokado i jajko gotowane z chrzanem.

Co jeść na obiad:

  • wszelkiego rodzaju kasze w połączeniu z niesmażonym mięsem i warzywami to dobry wybór. Obecnie mamy dostępnych tyle kasz, że na pewno któraś Ci zasmakuje – zacznij testować. Ja uwielbiam jęczmienną, niepaloną 🙂
  • sałatki: z kurczakiem, z wędzonym łososiem, z serem – do tego jakieś pomidorki, ogórki, fasola i oliwa z oliwek (lub inny olej). Szybko, zdrowo a dzięki fasoli powinno być sycąco 🙂

Co jeść na kolacje:

  • najlepszym wyborem jest moim zdaniem ryba, u nas króluje makrela wędzona. Składniki zwarte w rybach ułatwiają zasypianie i dlatego są one dobrym wyborem na noc.
  • produkty bogate w białko również są dobre na noc – unikaj z kolei tych bogatych w węglowodany:)

Przekąski – wybieraj to, co jest mało przetworzone: jabłko, banan, garść orzechów i rodzynek, suszone owoce z orzechami, kawa latte (tak to jest swego rodzaju posiłek).

Podsumowując jeżeli chcesz schudnąć na zawsze pamiętaj, żeby wybierać jak najmniej przetworzone produkty i robić to tak, żeby 90% tego, co jesz stanowiło jedzenie dla zdrowia, a 10 % to dla podniebienia. Kluczowym aspektem jest obserwowanie jak Twój organizm reaguje na poszczególne pokarmy i zapisywanie spostrzeżeń, wyciąganie wniosków na przyszłość.

A Ty, co lubisz jeść? Napisz w komentarzu 🙂 Daj skorzystać innym – udostępnij 🙂 Masz już tracker nawyków odchudzających? Możesz się zapisać poniżej:

Dodaj komentarz